Co zrobić, gdy pracownicy nie dzielą się swoimi pomysłami i opiniami?
❗Jestem bezradna i sfrustrowana, gdyż pracownicy nie dzielą się swoimi pomysłami i opiniami! Na każdym spotkaniu proszę o ich zdanie, wnioski, opinie i mam wrażenie, że odbijam się od ściany. Wiele razy słyszę takie słowa od klientów. Ty też tak masz?
Z jakiego powodu może się tak dziać❓
Oto kilka przyczyn, które pomogą Ci się sprawdzić:
- Pytasz i samemu sobie odpowiadasz
- Pytasz a wiesz lepiej
- Pytasz i nie słuchasz odpowiedzi
- Słuchasz wybiórczo
- Krytykujesz
- Atakujesz
- Nie wyjaśniasz celu
- Zbyt dużo/długo mówisz
- Mówisz bez przekonania
- Nie przyjmujesz krytyki, bronisz się
- Pomysły i zasługi pracowników przypisujesz sobie
- Mówisz co i jak pracownik ma zrobić
- ….
Które z powyższych zachowań widzisz u siebie❓
Nie ma się co dziwić, że pracownicy się wycofują z otwartej dyskusji, gdy my jako szefowie nieświadomie krytykujemy ich pomysły, nie słuchamy, wiemy lepiej. Podobnie postępujemy z naszymi pociechami w domu. Później dziwimy się, że np. nasz nastolatek nie chce z nami rozmawiać, zamyka się w pokoju i każe nam wyjść. Często sami sobie strzelamy w kolano, nie mając świadomości naszego zachowania.
To w takim razie co zrobić, aby pracownicy chcieli dzielić się swoimi opiniami i pomysłami?
Oto kilka pomysłów:
✅Poinformuj po co mówisz i dlaczego to jest ważne, niech zobaczą sens
✅Stwórz przestrzeń (miejsce, czas i dobrą atmosferę) do otwartej dyskusji
✅Poinformuj jaki masz cel
✅Powiedz, że zależy Ci na opinii i pomysłach pracownika
✅Bądź ciekawy i autentyczny
✅Powstrzymaj się od oceniania
✅Doceniaj
✅Słuchaj
✅Dopytuj.
Zachęcam Cię do chwili refleksji i przyjrzenia się, które zachowania stosujesz, a które wymagają Twojej pracy❓
Jeśli pojawiły Ci się pytania do treści tego artykułu, zostaw swój komentarz.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o efektywnej komunikacji zajrzyj tutaj: https://annadziwulska.pl/efektywna-komunikacja/i działaj!