Efektywna komunikacja w zespole to klucz do sukcesu szefa

Efektywna komunikacja w zespole czym jest i co się na nią składa?

Pozwala na prawdziwy dialog, obustronne zrozumienie, postawę JA OK – TY OK. Dzięki niej możemy tworzyć partnerskie relacje oparte na zaufaniu.

Jest kilka kluczowych rzeczy, które mają wpływ na efektywną komunikację:

  • Spójność komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • Udzielanie informacji zwrotnej
  • Aktywne słuchanie
  • Mówienie w taki sposób, aby inni chcieli Cię słuchać.

Dzisiaj kilka słów na temat spójności komunikacji. Kolejne w następnych publikacjach.

Komunikacja werbalna to treść słów, niewerbalna natomiast to mowa ciała, kontakt wzrokowy, ton głosu, itp.

Zachowania mające wpływ na efektywną komunikację.

Żeby komunikacja werbalna przyniosła oczekiwany efekt, nasze zachowania powinny wzbudzać pozytywne emocje, rozmówca powinien odczuwać nasze dobre intencje. Jak to można zrobić?

Oto kilka przykładów wzmacniających nasz przekaz:

  • wyprostowana sylwetka
  • nawiązanie kontaktu wzrokowego
  • uśmiech
  • odsłonięta szyja, twarz, klatka piersiowa
  • otwarte dłonie
  • ciało skierowane w stronę naszego rozmówcy
  • ton głosu spokojny i stonowany
  • oddech umiarkowany

A oto przykład, żeby jeszcze bardziej odkryć elementy (nie)efektywnej komunikacji.

Jesteś szefem, zależy Ci na tym, żeby pracownik zrobił pilnie dodatkowe zadanie, wiesz, że ten pracownik z reguły nie odmawia i nie okazuje swojego niezadowolenia. Tak więc spotykasz go na korytarzu, mówisz z lekką ironią jaki to on jest super, klepiesz go po ramieniu, przy tym śmiejesz się, a Twój wzrok krąży jak po orbicie. Wymuszasz krótki spacer do jego miejsca pracy, a na koniec zostawiasz go przy jego biurku ze słowami „bo jak nie Ty to kto?, świetnie sobie poradzisz, przecież dla Ciebie to pestka”.

Widzisz niespójną komunikację❓ A może nie widzisz w tym nic niepokojącego❓

Sygnały braku spójności i nieefektywnej komunikacji:

  • brak powagi sytuacji
  • słowa wypowiedziane z ironią
  • treść słów „bo jak nie ty, to kto”
  • miejsce przekazania zadania
  • brak kontaktu wzrokowego
  • klepanie po ramieniu

Oczywiście w innej sytuacji np. klepanie po ramieniu to nic złego, nawet w niektórych sytuacjach jest wskazane. Jednak biorąc pod uwagę wszystkie zachowania, to w odczuciu może być to odebrane jako manipulacja. A ta postawa jest raczej nieefektywna i prowadzi do braku zaufania.

Kolejny przykład.

Masz z pracownikiem – nazwę to delikatnie –  takie sobie relacje. Czujesz, że pracownik Cię drażni, ciągle ma coś do powiedzenia, wiesz, że jest ekspertem w swojej dziedzinie, ale z reguły się wywyższa. Pracownik właśnie odniósł mały sukces, wiesz, że musisz mu pogratulować, bo tak wypada. 😉 Więc mówisz „gratuluję” ….., przy tym patrzysz w komputer, mówisz szybkim tempem, mina dość poważna, no i szybko zmieniasz temat.

Widzisz błędy w komunikacji❓

A teraz zachęcam Cię do chwili refleksji.

Jak taką komunikację odczyta pracownik?

Co sobie pomyśli o Twoich intencjach?

Jak wpłynie to na jego zachowania i działania?

Jak jest u Ciebie ze spójnością w komunikacji?

Co zyskujesz, gdy Twoja komunikacja werbalna jest spójna z niewerbalną?

Zapraszam Cię do moich kolejnych publikacji, a jeśli jako szef chcesz nauczyć się efektywnie komunikować, i dzięki temu pozytywnie wpływać na pracowników, to zapraszam Cię na bezpłatną konsultację lub na warsztaty online. Tutaj możesz zapisać się na bezpłatną konsultację: https://annadziwulska.pl/wybierz-termin/ lub zobacz z jakich szkoleń możesz skorzystać: www.annadziwulska.pl/kategoria-produktu/kursy

Przeczytaj także https://annadziwulska.pl/po-co-budowac-zaufanie-w-zespole/ i działaj!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *