Asertywny, uległy czy agresywny

Jesteś szefem asertywnym, uległym czy agresywnym?

Jak być asertywnym szefem?

Jak być asertywnym szefem? Na te pytanie wielu szefów szuka odpowiedzi. A czym jest asertywność? Kojarzy się ona z umiejętnością mówienia „NIE”. Niestety nie do końca o to chodzi.

Asertywność, to umiejętność wyrażania swoich potrzeb, uczuć i emocji, z szacunkiem i uwzględnieniem potrzeb drugiej osoby.  W zachowaniu tym, ważna jest nasza intencja, powinna być dobra i czysta.

4 typowe modele zachowań, które stosujemy i najczęściej jesteśmy ich nieświadomi.

  1. Uległość – najprościej mówiąc, zachowujemy się tak, gdy zgadzamy się na coś wbrew swojej woli. Najczęściej myślimy o kimś, że jest w porządku, natomiast o sobie myślimy niezbyt pochlebnie. Zarzucamy sobie coś, obwiniamy się, no i zgadzamy się, chociaż wiemy, że to będzie dla nas trudne. W postawie uległej zachowujesz się jak dziecko, które jest zagubione i czeka, aż rodzic wyda polecenie, wskaże, co należy zrobić lub zrobi za nas.
  2. Agresja – absolutna odwrotność uległości. Myślimy o sobie w samych superlatywach. Jesteśmy najważniejsi, najmądrzejsi, „nasze jest zawsze na wierzchu”. Innych uważamy za słabszych, nie liczymy się z ich zdaniem, narzucamy swoje zdanie, poglądy. Nie przyjmujemy innej perspektywy, często naruszamy granicę. Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z zachowania agresywnego, gdyż asertywność jest często mylona z agresją. Osoba, która prezentuje postawę agresywną wchodzi w rolę rodzica.
  3. Manipulacja – to najgorsza postawa, kojarzy się z wywieraniem na kimś wpływu w celu osiągnięcia korzyści dla siebie. W postawie manipulacyjnej unikamy zachowania asertywnego, a balansujemy między agresją a uległością. Tutaj obie strony wchodzą jednocześnie albo w rolę rodzica albo dziecka. Ta postawa jest na pozycji przegrany – przegrany.
  4. Asertywność – najbardziej pożądana postawa i o niej dzisiaj mówimy. Asertywność to szacunek do siebie i do drugiej osoby. Osoba asertywna myśli w kategoriach wygrany – wygrany. 

Jesteś szefem asertywnym, uległym czy agresywnym?

Zachowania uległe:

  • nie potrafię powiedzieć otwarcie tego, co myślę
  • boję się reakcji drugiej osoby
  • nie mam odwagi wyznać co czuję
  • nie potrafię odmówić, zgadzam się na coś wbrew sobie
  • wolę sam(a) to zrobić, niż się kłócić, albo wysłuchiwać żale
  • nie wiem jak mam mówić, żeby kogoś nie urazić
  • uciekam od trudnych rozmów
  • obiecuję sobie, że następnym już otwarcie powiem, no i niestety nie daję rady

Zachowania agresywne

  • szybko się denerwuję i wtedy mówię w negatywnych emocjach, krzyczę!
  • szukam winy u innych, najczęściej u pracowników
  • z reguły mam rację
  • podnoszę głos podczas rozmowy
  • nadmiernie gestykuluję
  • narzucam swoje zdanie
  • mówię tonem pretensjonalnym
  • przerywam w trakcie rozmowy

Zachowania manipulacyjne

  • wywieram wpływ, żeby osiągnąć to do czego dążę
  • obiecuję, pomimo, iż wiem z góry, że nie spełnię obietnicy
  • wykorzystuję swoje stanowisko
  • przeinaczam fakty, aby druga osoba czuła się winna
  • robię z siebie ofiarę
  • gram na uczuciach drugiej osoby
  • nadmiernie dopytuję, żeby przyspieszyć decyzję

Zachowania asertywne

  • mam dobre intencje
  • działając, dbam o siebie i o drugą osobę
  • słucham z uważnością drugiej osoby
  • dopytuję, jeśli czegoś nie wiem
  • mówię o swoich uczuciach
  • wyrażam swoją opinię

Jak Ci poszło?

Asertywność to czasami trudna sztuka, wiele osób ma z nią kłopot. Jednak jest ona do opanowania. Nauka asertywności wymaga dużo pracy nad samym sobą. Często się to nie podoba szefom, którzy z reguły są przekonani, że to z ich pracownikami jest coś nie tak.

Bycie asertywną/ym pozwala na zdrowe relacje nie tylko w pracy, ale na wszystkich sferach swojego życia, w roli rodzica, dziecka, współmałżonka, przyjaciela, czy to w relacji z klientami itp. Zapobiega frustracji, wypaleniu zawodowemu, pozwala na większy szacunek do siebie i innych. Pozwala osiągnąć spokój, a przecież o to w tym wszystkim chodzi. Warto nad nią popracować.  

Kilka wskazówek – jak być asertywnym szefem?

  • Naucz się postępować według zasady wygrany- wygrany
  • Sprawdź swoje intencje, szczególnie w trudnej sytuacji z pracownikiem
  • Nazwij swoje potrzeby
  • Sprawdź potrzeby osoby, z którą masz do czynienia
  • Naucz się rozpoznawać swoje zachowania oraz innych ludzi
  • Używaj asertywnych komunikatów
  • Mów głośno o swoich emocjach, uczuciach, potrzebach
  • Nie zgadzaj się, jeśli masz uczucie, że to jest wbrew Tobie

Jaki jest dla Ciebie najważniejszy wniosek?

Co zamierzasz z tym zrobić?

Jeśli chcesz świadomie zarządzać swoimi postawami i poprawić swoje relacje, to śmiało pisz na adres: szkolenia@annadziwulska.pl lub umów się na 45 minutową bezpłatną konsultację, tutaj możesz się zapisać: https://annadziwulska.pl/wybierz-terminy/

Przeczytaj także https://annadziwulska.pl/po-co-budowac-zaufanie-w-zespole/ i działaj!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.