Jak być asertywnym szefem?
Jak być asertywnym szefem? Na te pytanie wielu szefów szuka odpowiedzi. A czym jest asertywność? Kojarzy się ona z umiejętnością mówienia „NIE”. Niestety nie do końca o to chodzi.
Asertywność, to umiejętność wyrażania swoich potrzeb, uczuć i emocji, z szacunkiem i uwzględnieniem potrzeb drugiej osoby. W zachowaniu tym, ważna jest nasza intencja, powinna być dobra i czysta.
4 typowe modele zachowań, które stosujemy i najczęściej jesteśmy ich nieświadomi.
- Uległość – najprościej mówiąc, zachowujemy się tak, gdy zgadzamy się na coś wbrew swojej woli. Najczęściej myślimy o kimś, że jest w porządku, natomiast o sobie myślimy niezbyt pochlebnie. Zarzucamy sobie coś, obwiniamy się, no i zgadzamy się, chociaż wiemy, że to będzie dla nas trudne. W postawie uległej zachowujesz się jak dziecko, które jest zagubione i czeka, aż rodzic wyda polecenie, wskaże, co należy zrobić lub zrobi za nas.
- Agresja – absolutna odwrotność uległości. Myślimy o sobie w samych superlatywach. Jesteśmy najważniejsi, najmądrzejsi, „nasze jest zawsze na wierzchu”. Innych uważamy za słabszych, nie liczymy się z ich zdaniem, narzucamy swoje zdanie, poglądy. Nie przyjmujemy innej perspektywy, często naruszamy granicę. Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z zachowania agresywnego, gdyż asertywność jest często mylona z agresją. Osoba, która prezentuje postawę agresywną wchodzi w rolę rodzica.
- Manipulacja – to najgorsza postawa, kojarzy się z wywieraniem na kimś wpływu w celu osiągnięcia korzyści dla siebie. W postawie manipulacyjnej unikamy zachowania asertywnego, a balansujemy między agresją a uległością. Tutaj obie strony wchodzą jednocześnie albo w rolę rodzica albo dziecka. Ta postawa jest na pozycji przegrany – przegrany.
- Asertywność – najbardziej pożądana postawa i o niej dzisiaj mówimy. Asertywność to szacunek do siebie i do drugiej osoby. Osoba asertywna myśli w kategoriach wygrany – wygrany.
Jesteś szefem asertywnym, uległym czy agresywnym?
Zachowania uległe:
- nie potrafię powiedzieć otwarcie tego, co myślę
- boję się reakcji drugiej osoby
- nie mam odwagi wyznać co czuję
- nie potrafię odmówić, zgadzam się na coś wbrew sobie
- wolę sam(a) to zrobić, niż się kłócić, albo wysłuchiwać żale
- nie wiem jak mam mówić, żeby kogoś nie urazić
- uciekam od trudnych rozmów
- obiecuję sobie, że następnym już otwarcie powiem, no i niestety nie daję rady
Zachowania agresywne
- szybko się denerwuję i wtedy mówię w negatywnych emocjach, krzyczę!
- szukam winy u innych, najczęściej u pracowników
- z reguły mam rację
- podnoszę głos podczas rozmowy
- nadmiernie gestykuluję
- narzucam swoje zdanie
- mówię tonem pretensjonalnym
- przerywam w trakcie rozmowy
Zachowania manipulacyjne
- wywieram wpływ, żeby osiągnąć to do czego dążę
- obiecuję, pomimo, iż wiem z góry, że nie spełnię obietnicy
- wykorzystuję swoje stanowisko
- przeinaczam fakty, aby druga osoba czuła się winna
- robię z siebie ofiarę
- gram na uczuciach drugiej osoby
- nadmiernie dopytuję, żeby przyspieszyć decyzję
Zachowania asertywne
- mam dobre intencje
- działając, dbam o siebie i o drugą osobę
- słucham z uważnością drugiej osoby
- dopytuję, jeśli czegoś nie wiem
- mówię o swoich uczuciach
- wyrażam swoją opinię
Jak Ci poszło?
Asertywność to czasami trudna sztuka, wiele osób ma z nią kłopot. Jednak jest ona do opanowania. Nauka asertywności wymaga dużo pracy nad samym sobą. Często się to nie podoba szefom, którzy z reguły są przekonani, że to z ich pracownikami jest coś nie tak.
Bycie asertywną/ym pozwala na zdrowe relacje nie tylko w pracy, ale na wszystkich sferach swojego życia, w roli rodzica, dziecka, współmałżonka, przyjaciela, czy to w relacji z klientami itp. Zapobiega frustracji, wypaleniu zawodowemu, pozwala na większy szacunek do siebie i innych. Pozwala osiągnąć spokój, a przecież o to w tym wszystkim chodzi. Warto nad nią popracować.
Kilka wskazówek – jak być asertywnym szefem?
- Naucz się postępować według zasady wygrany- wygrany
- Sprawdź swoje intencje, szczególnie w trudnej sytuacji z pracownikiem
- Nazwij swoje potrzeby
- Sprawdź potrzeby osoby, z którą masz do czynienia
- Naucz się rozpoznawać swoje zachowania oraz innych ludzi
- Używaj asertywnych komunikatów
- Mów głośno o swoich emocjach, uczuciach, potrzebach
- Nie zgadzaj się, jeśli masz uczucie, że to jest wbrew Tobie
Jaki jest dla Ciebie najważniejszy wniosek?
Co zamierzasz z tym zrobić?
Jeśli chcesz świadomie zarządzać swoimi postawami i poprawić swoje relacje, to śmiało pisz na adres: szkolenia@annadziwulska.pl lub umów się na 45 minutową bezpłatną konsultację, tutaj możesz się zapisać: https://annadziwulska.pl/wybierz-terminy/
Przeczytaj także https://annadziwulska.pl/po-co-budowac-zaufanie-w-zespole/ i działaj!