POWIEDZ CZEGO OCZEKUJESZ, ZAMIAST SIĘ FRUSTROWAĆ!
Czy Twoi pracownicy znają Twoje oczekiwania w roli szefa?
Dużo pracuję, pracownicy nie robią tego co powinni, ja muszę za nich robić albo po nich poprawiać! O co tak naprawdę chodzi, skąd taka sytuacja? Być może częściowo odpowiedź znajdziesz poniżej.
Często słyszałam od menadżerów „no tak, jak mogę wymagać od pracowników, jak nie powiedziałam o co mi dokładnie chodzi, czego od nich oczekuję”. Za chwilę pojawiał się komentarz w postaci „no, ale przecież pracujemy ze sobą tak długo, znamy się od lat, przecież pracownik powinien wiedzieć o co mi chodzi”.
Dla tych szefów, którzy jeszcze nie sprecyzowali swoich oczekiwań, mam dwie wiadomości:
👉Pracownik nie domyśli się czego dokładnie od niego oczekujemy. Jeśli jednak się domyśli to i tak nie będzie takiego efektu, jakiego się spodziewamy
👉Można sobie z tym poradzić i to szybko zmienić. Jednak, żeby tak się stało, to powinniśmy się zastanowić, z jakiego jeszcze powodu pracownikowi nie powiedzieliśmy czego od niego oczekujemy.
Jakie mogą być przyczyny, że oczekiwania szefa nie zostały sprecyzowane?
👉Być może nie byliśmy tylko tego świadomi i to jest ok.
👉Być może mamy jakieś dodatkowe ograniczenia, obawy. One powstrzymują nas, żeby określić oczekiwania szefa np. boję się dokładać pracownikowi zadań, bo mówi, że już się nie wyrabia.
👉Kolejną przeszkodą może być brak pewności siebie, która powoduje, że się wycofujemy.
👉Być może nie potrafiły sprecyzować swoich oczekiwań.
👉Być może nie wiemy jak to przekazać, żeby pracownicy nie odebrali tego jako atak
Jeśli chcesz, żeby pracownik spełniał oczekiwania szefa, to po prostu mu to powiedz!
Jak sprecyzować i przekazać swoje oczekiwania?
👉Po pierwsze zastanów się czego tak naprawdę oczekujesz od pracowników.
👉Zastanów się, co jest dla Ciebie najważniejsze i z jakiego powodu.
👉Przygotuj się do spotkania z pracownikami.
👉Na spotkaniu:
-powiedz o czym będziesz mówił,
-poinformuj, z jakiego powodu to jest dla Ciebie ważne,
-powiedz konkretnie czego oczekujesz,
-jakie są korzyści dla wszystkich stron,
-powiedz o konsekwencjach, które niesie za sobą brak spełnienia oczekiwań. Oczywiście mam tu na myśli zarówno konsekwencje dla firmy, jak i dla pracowników.
Życzę powodzenia, to naprawdę jest łatwe, trzeba się tylko dobrze przygotować 🙂
Masz ochotę, to podziel się jak jest u Ciebie. Jeśli chcesz to zmienić i popracować w tym temacie, to zapisz się na gratisową konsultację. Zobaczysz jak pracuję, wyniesiesz dla siebie wartościowe wnioski. Ja z kolei sprawdzę, czy będę mogła Tobie pomóc. Zapisać możesz się https://annadziwulska.pl/coaching-mentoring/
Przeczytaj także https://annadziwulska.pl/z-czym-wam-sie-kojarzy-szef-zosia-samosia/ i baw się dobrze!