Toksyczny pracownik może być jak trujący grzyb!

Toksyczny pracownik, co z nim zrobić❓

💥Co zrobić z toksycznym pracownikiem w zespole, który ma wysokie kompetencje❓– takie pytanie już nie jeden raz słyszałam od swoich klientów.

💡Dalsze dylematy szefa:
„Toksyczny pracownik”, czyli taki, który psuje atmosferę w zespole, jest agresywny, czasami bezczelny, łamie zasady. Z reguły pozwala sobie na zbyt wiele, bo wie, że jego działania przynoszą korzyści dla firmy. Co mam zrobić❓
Jeśli się z nim pożegnam, to stracę eksperta, który jest złotą kurą. Jeśli nic się nie zmieni, to stracę pozostałych pracowników, bo nie wytrzymają w takiej atmosferze. Zresztą sam się umęczę.

🔎Po takim zazwyczaj wstępie klienta pytam, co do tej pory zrobiłeś?
Odpowiedź jest całkiem przewidująca – no a co mogłem zrobić, nic, bo boję się, że pracownik się obrazi i odejdzie. A nie mogę sobie pozwolić na jego utratę, bo osiąga najlepsze wyniki.
Jakby nie patrzeć, jest to całkiem zrozumiałe.

🔎Drążę temat dalej, dopytując, na ile toksyczny pracownik wie, jak jego zachowanie wpływa na zespół, jakie zachowania są oczekiwane, które są niedopuszczalne, itp.
Wtedy słyszę, że raczej nie wie, bo przecież bał się mu powiedzieć. Klient już sam zaczyna dostrzegać, że to jego dotychczasowe działania nie mogły wpłynąć na poprawę zachowania pracownika.

🎯No i tutaj dopiero zaczynają się schody. Szef zastanawia się, jak ma pracownikowi powiedzieć, że jego zachowanie źle wpływa na cały zespół?

Co można zaobserwować u szefa?

W tym miejscu pojawia się u szefa:
➡️brak pewności
➡️strach przed porażką
➡️brak umiejętności udzielania informacji zwrotnej
➡️brak umiejętności stawiania oczekiwań
➡️uległa postawa
➡️lęk przed konfliktem, itp.

Co w takiej sytuacji należy zrobić❓

Przede wszystkim:
✅poprzyglądać się różnym wariantom tej sytuacji
✅zastanowić się nad konsekwencjami zachowań pracownika w zespole
✅sprawdzić, co jest tutaj faktem, a co przekonaniem
✅popracować nad pewnością szefa
✅nauczyć się udzielać informacji zwrotnej i stawiania oczekiwań
✅przygotować się na ewentualne odejście pracownika.

❗❗To co najważniejsze w tej sytuacji, to dać szansę na zmianę zachowań pracownika. Jeśli pracownik z tej szansy nie skorzysta, to niestety, najlepszym rozwiązaniem może okazać się rozstanie. Po „oczyszczeniu” atmosfery w zespole, nagle inni pracownicy zaczynają bardziej się starać, rozwijają skrzydła i są bardziej wydajni.

Jakie masz doświadczenia z toksycznym pracownikiem w zespole❓

Podziel się proszę w komentarzu. Jeśli masz pytania, napisz do mnie na adres: szkolenia@annadziwulska.pl

A jeśli masz podobną sytuację w swoim zespole i potrzebujesz wsparcia, to spotkaj się ze mną na kawie (on-line). Poprzyglądamy się Twojej sytuacji i zobaczymy, jak mogę Ci pomóc. Tutaj masz dostęp do mojego kalendarza, wybierz dogodny dla siebie termin i spotkaj się ze mną on-line na kawie: https://annadziwulska.pl/wybierz-termin/

Przeczytaj także https://annadziwulska.pl/po-co-budowac-zaufanie-w-zespole/ i działaj!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *