Empatia – jaką rolę pełni w zespole?

Czy wiesz jaką rolę w zespole pełni empatia?

OGROMNĄ! Zapewniam cię, że właśnie empatia odgrywa wielką rolę w zespole. A co to takiego ta empatia?

Wg Wikipedii: „Empatia – zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób, umiejętność przyjęcia ich sposobu myślenia, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość. Sam poznawczy komponent empatii, czyli zdolność do wyobrażenia sobie perspektywy myślowej należącej do innej osoby, określany jest mianem decentracji.”

Posłużę się krótkim moim wyjaśnieniem. Z reguły jak wyjaśniam, to mówię „wejdź w buty tej osoby, zobacz co myśli, co czuje, jak jej jest….”. 

Jeśli postawisz się na miejscu tej osoby, zmienisz punkt widzenia,. Zmienia się wtedy perspektywa, a rzeczywistość staje się inna. Nagle zaczynamy dostrzegać to, czego wcześniej nie widzieliśmy. To jest w mojej prostej teorii empatia. 

To właśnie między innymi empatii zawdzięczamy, że ludziom się chce!

To właśnie empatii zawdzięczamy, że ludziom chce się pomagać, wspierać, wspólnie działać. Jeśli przejawiasz jako szef empatię, pracownik czuje, że jesteś dla niego wsparciem. Zapewniam Cię, że prędzej czy później, również i on ją odzwierciedli i odpłaci Ci się tym samym. Niestety na tym nie powinno się kończyć. Każdy członek zespołu powinien okazywać empatię. Jeśli jesteśmy rozumiani przez wszystkich członków zespołu, zaczynamy czuć spokój, więź, bezpieczeństwo i przynależność do zespołu. Wtedy jesteśmy w stanie zrozumieć zachowania innych, więcej wybaczać. Zamiast się wzajemnie obwiniać wyciągamy wnioski i idziemy dalej. Tak działa prawdziwy zespół. Czy teraz możesz już częściowo odpowiedzieć na pytanie – jaką rolę pełni empatia w zespole?

Jak okazywać empatię?

No nie jest to proste, ważne jest, aby:

👉wczuć się w sytuację drugiej osoby, poczuć to co ona

👉rozmawiać o trudnościach, błędach

👉dopytywać, co myślą, co czują, jak widzą inny pracownicy

👉szukać przyczyn trudności

👉zrozumieć intencje drugiej osoby

👉pokazywać swoją perspektywę

👉nie oskarżać, tylko wyciągać wnioski.

Te proste zachowania powodują, że ludzie czują się rozumiani, że my mamy dobrą intencję. Czyż nie o to chodzi, żeby się dogadywać w zespole?

Łatwiej i szybciej ludzie zaczną się angażować w zadania zespołu, jeśli poczują, że są rozumiani, że ktoś zanim oskarży, to zapyta, zrozumie, doceni, pomoże. Jako szef powinieneś dążyć do tego, aby cały zespół okazywał empatię. Jednak najpierw sami odpowiedz sobie na pytanie, czy jestem empatyczny, bo to Ty stanowisz wzór dla swoich ludzi.

Masz ochotę, to podziel się jak jest u Ciebie. Jeśli chcesz to zmienić i popracować w tym temacie, to zapisz się na gratisową konsultację. Zobaczysz jak pracuję, wyniesiesz dla siebie wartościowe wnioski. Ja z kolei sprawdzę, czy będę mogła Tobie pomóc. Zapisać możesz się https://annadziwulska.pl/coaching-mentoring/

Przeczytaj także https://annadziwulska.pl/z-czym-wam-sie-kojarzy-szef-zosia-samosia/ i działaj!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *